Husdjur!

Tjeena!
Nu bara bubblar det massor av tankar i mitt huvud, Keenai sitter bakom mig och bara hoppar runt i sängen efter en fluga, haha lille knasbollen försöker fånga den. Har spenderat stor tid av min söndag bara kollat bilder, fakta och videos på ödlor. Om jag har hittat ngt intressant så kan jag spendera sjukt mycket tid åt de och bara skita i allt annat helt ärligt. Som idag t.ex så har jag som sagt spendera typ hela dagen att kollat på ödlor, jag börjar bli lite intresserad av att skaffa en. Men frågan är ju vilken ödla? 
Finns liksom huuur mycket som helst! 
Men har fallit för Blåtungad skinks och Skäggagam.
 
Så otroligt vackra! Och som jag förstått det så är då båda dom lättskötta och blir lätt ''tama''. 
Jag var inne på andra ödlor, så som chinese water dragon, otoligt fina men har en sjukt lång svans och kräver lite mycket större terrarium osv. Sen har vi dag gecko men de verkar vara väldigt ömtåliga, inget big fan av det.
Kollade på väldigt många olika arter, men fastnade inte direkt för några andra, steppvaraner är grymt coola men inget och leka med satt säga och de behöver mycket träning och måste verkligen hanteras på rätt sätt.
 
Den blåtungade skinksen har som sitt namn säger en blå tunga och det är för att när den blir hotad så sträcker den ut sin breda blåa tunga och försöker på detta skrämma bort faran.
 
Och skäggagamen har också något med sitt namn att göra, dom kan ''blåsa'' upp sitt skägg så att taggarna sticker ut och hela hakan svartnar. Detta är ett tecken på aggression eller upphetsning.
Skäggagamerna blåser upp skägget och gör sig stora för att se otäcka ut och skrämma bort faror i sin omgivning. Är skäggagamen riktigt arg gapar den, de kan också blåsa upp skägget för att imponera på honor.
 
Här är bra exempel på hur dom kan se ut när de är rädda, arga eller upphetsade. 
Skäggagam
Blåtungad skinks
 
 
Så otroligt häftiga och vackra djur!
Enda sen jag varit liten har jag gillat drakar och dinosarier, och såklart reptiler.
Kommer ihåg att jag samlade på dinosarier och drakar, ville hellre ha de än barbie osv.
och så fanns det ett fakta program som gick då, jag satt bänkad i sängen varje gång det kom och var så farsinerad av de otroliga varelserna. Walking with dinosaurs tror jag det hette, inte säker!
 
På tal om drakar så måste jag tipsa er om en film/dokumentär.
https://www.youtube.com/watch?v=8FIDeOOL52Q
''Drakens värld, fantasi gjort verkliga, Myter och legender om drakar, kunde Friktions historien om förhistoriska drakar beskrivs som historien om "den naturliga historien om den mest extraordinära varelse som aldrig existerat men har existerat.''
 
JAG TROR att drakar och dinosarier har funnits, att det var bigbang som skapade jorden och dinosarierna var de första som levde och inte någon jävla gud som trollat fram massa bulllshit!! Förstår helt ärligen hur folk kan tro på något som inte ens finns, alltså att sitta och be till någon hela tiden men du har ingen aning egentligen om det blir bättre. DESPERATON kallar jag det. Sen de människor som säger, det är guds vilja - SKITSNACK!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: